کد مطلب:106909 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:141

حکمت 210











[صفحه 599]

(بیشتر لغزشگاههای عقلها، زیر درخشش حرص و آزهاست). از خصوصیت عقل آن است كه شایستگی دارد تا در برابر نفس اماره بایستد و آن را بشكند و در مسیر خواسته های شایسته ی خود به كارش گیرد، و از ویژگیهای نفس، فریب دادن عقل و گول زدن آن به وسیله ی آراستن زندگانی و اندوخته های دنیا و دل بستن بدانهاست. پس خردهای سستی كه از طرف خدا تایید نشده اند، بیشتر فریب می خورند و در ستیز با نفس اماره- وقتی كه چیزی طمع برانگیز و خواسته ای از امور دنیا بدرخشد- به خاك می افتند، پس كلمه ی مصارع را به جهت مغلوبیت عقول و تحت تاثیر قرار گرفتن آنها از نفوس، استعاره آورده است، و در خواری و فرمانبری از نفوس و تاب مقاومت نیاوردن در برابر نفوس، عقل را به مردی كه در جنگ به خاك می افتد تشبیه كرده است. و همچنین لفظ بروق (درخششها) را استعاره برای آنچه از موارد طمع، آورده است كه در تصور انسان می درخشد. و بیشتر اوقات علوم و خاطره های ذهنی را- به خاطر لطافت و درخشش و سرعت حركت- به برقها تشبیه می كنند. و اما این كه كلمه تحت را به كار برده، برای آن است، كه از خصوصیت به خاك افتادنها، پایین بودن است.


صفحه 599.